Новий погляд на вирішення конфліктів!
Зовсім уникнути конфліктів неможливо. Тим паче, у шкільному середовищі. Вміти вирішувати їх – одна з важливих навичок
Як допомогти дитині в умовах стресу – поради для вчителя
УВАГА, 5 КЛАС НУШ!
Поради психолога педагогам
Головна
роль в створенні сприятливого клімату в класі належить вчителю. Йому необхідно
постійно працювати над підвищенням рівня учбової мотивації, створюючи дитині
ситуації успіху на уроці, під час зміни, в позашкільній діяльності, в
спілкуванні з однокласникам.
ПАМЯТКИ,
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
(адаптація
учнів 5-го класу)
Шкільне
життя п’ятикласників ускладнюється часто невиправдано високими вимогами до них
з боку вчителів. Цього не можна допускати щонайменше з трьох причин:
—
уповільнюється темп діяльності учнів, тоді як виконання певних видів робіт
потребує більше часу;
—
зміст навчальних предметів основної школи вибудовується систематично, що, у
свою чергу, передбачає сформованість у школярів добре розвиненого теоретичного
мислення. У п’ятикласників же воно тільки формується; вони звикли працювати з
одиничними поняттями та термінами;
—
високі вимоги до самостійності та відповідальності підлітків без урахування їх
вікових особливостей можуть становити загрозу для емоційного благополуччя
дитини.
Дорослі
очікують від підлітків здатності розуміти інших людей, співіснувати з ними на
принципах рівноправності та толерантності. Але у п’ятикласників ці властивості
тільки починають формуватись, і їх розвиток вимагає терпіння, обережності,
діалогового навчання, створення ситуацій, в яких підлітки навчаються
враховувати різні точки зору. За цих обставин важливо, щоб учитель-предметник
не переносив механічно методи навчання й форми взаємодії зі старшими школярами
на учнів 5-го класу. Необхідно поступово вводити новий зміст і нові форми
навчальної діяльності.
Методичні поради для
вчителів основної школи
- Знайомитися з програмою та методикою роботи в початкових класах і спиратись на неї
- Зберігати й розвивати традиції, які склались в
учнів у процесі навчання в початкових класах.
- До початку роботи з дітьми ознайомитися з
ними, систематично вивчати їх і використовувати одержані дані у процесі роботи.
- Забезпечити єдність вимог до учнів.
- Забезпечити поступовий перехід на предметну
систему викладання, нову побудову уроків, нові методи та прийоми роботи, нові
вимоги до дітей тощо.
- Розвивати в учнів уміння й навички самостійної
роботи.
- Продовжувати розвиток творчого мислення учнів.
- Забезпечити поступальний рівномірно висхідний
характер навчально-виховного процесу учнів з урахування вікових та
індивідуальних особливостей школярів.
- Виявляти й розвивати індивідуальні нахили та
інтереси учнів, їхні творчі здібності. Проводити профорієнтаційну роботу.
- Забезпечити
міжпредметні зв’язки.
- Постійно підтримувати
зв’язки з колегами з метою взаємодопомоги в роботі та обміну досвідом.
- Підтримувати зв’язки з
учителями початкових класів.
- Протягом першого
місяця навчання дітей у 5-му класі не писати зауважень у щоденники, проводити
оцінювання на користь дитини, більшість уроків на початку навчального року
будувати на повторенні.
- Дозувати навчальне
навантаження та обсяг домашнього завдання, а також знизити їх до мінімуму у
вихідні дні.
- Поглиблювати свої знання з проблемами забезпечення принципу наступності в
педагогічному процесі.
ПАМ’ЯТКА
КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ 5-го КЛАСУ
—
Працюйте над формуванням колективу через різноманітні доручення, змінюючи
групи.
—
Спрямовуйте свої зусилля на формування позитивного ставлення кожного учня до
себе, своїх можливостей засвоєння норм взаємин із однокласниками і педагогами.
— Розвивайте почуття колективізму через спільну турботу про престиж класу
(зовнішній вигляд, успіхи в навчанні, максимальна участь у святах, естафетах,
конкурсах).
—
Пріоритет віддавайте індивідуальній роботі (спостереження, бесіди, анкетування,
доручення).
—
Уникайте «гострих» кутів, проявляйте стриманість, терплячість.
—
Пам’ятайте: діти потребують ласки, ніжності, співучасті, турботи.
—
Вчасно й мудро підтримуйте дитячу активність.
—
Співпрацюйте з шкільним психологом з метою вирішення питань формування класного
колективу та виявлення особливостей психічного стану школярів.
— Застосовуйте різні види, форми та стратегії для залучення до співпраці
батьків: анкетування, індивідуальні консультації, відкриті уроки, тематичні
лекторії, родинний клуб та інше. Обговорюйте взаємні очікування для вироблення
однакових поглядів на процес розвитку, виховання та навчання учнів.
— Не забувайте: формування класного, батьківського колективу не менш важливе,
ніж дитячого. Ретельно готуйтесь до батьківських зборів, проводьте сімейні
вечори, активно залучайте батьків і вчителів-предметників до життя класу.
ПОРАДИ КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ 5-го класу
щодо успішної адаптації учнів:
•
проявляти доброзичливе ставлення, підтримку;
•
реалізовувати демократичний стиль керівництва;
• не висувати на початку року великих вимог до дітей, пам’ятати різницю між
п’ятикласниками та іншими учнями середньої школи;
•
намагатись, щоб заняття викликали в учня позитивні переживання, позитивне
емоційне ставлення до навчального предмету;
•
орієнтувати дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і
неуспішності, прагнення перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою
дорослих) шляхи подальшого їх розвитку і вдосконалення;
•
допомогти учням із низьким соціальним статусом в класному колективі відчути
себе потрібними і бажаними в класі:
•
проводити відповідні класні години для покращення неформальних відносин між
дітьми з використанням активних форм роботи;
•
залучати до позакласної роботи, групових заходів, щоб вони більше спілкувалися;
• на позакласних заходах давати можливість проявити себе з кращої сторони;
•
звертати увагу однокласників на успіхи цих дітей у тому, що в них виходить.
ПАМ’ЯТКА
ВЧИТЕЛЯМ, ЯКІ ВИКЛАДАЮТЬ У 5-х КЛАСАХ
—
Відвідайте уроки в 4-му класі. Придивіться до своїх майбутніх учнів.
Познайомтеся з методикою викладання в початкових класах.
—
Опрацюйте спеціальну психолого-педагогічну літературу.
—
Пам’ятайте: легше з першого уроку викликати до себе довіру, любов дитини, ніж
потім подолати недовіру.
—
Не змінюйте різко методи роботи, використовуйте ігровий матеріал, інструктажі,
пам’ятки, алгоритми, картки-опори, зразки виконання.
—
Протягом уроку та додому давайте конкретні доступні завдання й домагайтесь їх
чіткого виконання.
—
Щоденно перевіряйте письмові роботи учнів, домагайтеся систематичної роботи над
помилками.
—
Ретельно обміркуйте заходи та прийоми розвитку мислення, усного та писемного
мовлення учнів. Розробіть відповідний роздавальний матеріал.
—
Забезпечуйте систематичне повторення.
—
Уникайте перевантаження дітей.
—
Відвідуйте уроки колег, які викладають у 5-х класах.
Немає коментарів:
Дописати коментар